1. Tjänstens omfattning
Tjänsten omfattar daglig bred omvärldsbevakning av nyheter om miljö och
hållbarhet. Kunden har tillgång till nyhetsservice via Miljö Onlines webbplats
och personligt anpassade
e-postutskick.
2. Miljö Onlines åtaganden gällande bevakning, urval och
redigering av nyheter
2.1 Miljö Online förbinder sig att bevaka och uppdatera nyheter, normalt varje
helgfri vardag, måndag till fredag. Nyheter som inträffar lördag/söndag eller
annan helgdag, bevakas och refereras i efterhand. Miljö Online äger rätt att i
samband med längre helgledighet, t ex vid jul eller under semestertid, ändra
uppdateringsfrekvensen för nyheter på webbplats och via e-post.
2.2 Nyhetsurvalet styrs utifrån den nyhetsvärdering som görs av Miljö Online
redaktörer. Miljö Online ansvarar för att nyheterna ges korrekta länkadresser,
rubriker och sammanfattningar.
2.3 Miljö Online förbehåller sig rätten att utföra ändringar i tjänsten vad
gäller innehåll, rutiner för bevakning, samt vilka källor som bevakas,
förutsatt att detta inte innebär en avsevärd förändring eller försämring
jämfört med de utfästelser Miljö Online gjort vid avtalets tecknande.
3. Ansvarsbegränsningar gällande driftsstörningar och innehåll hos externa
källor
3.1 Miljö Online har inget ansvar för driftsstörningar på internet, som innebär
att nyhetsuppdatering inte kan göras i utlovad tid eller omfattning. Detta
gäller såväl driftsstörningar hos enskilda källor, eller driftsstörningar som
förhindrar åtkomst till internet som helhet eller andra driftsstörningar som
ligger utanför Miljö Onlines kontroll.
3.2 Miljö Online har inget ansvar för att länkade artiklar inte kan nås, på
grund av driftsstörningar, förändrade länkadresser, att artiklar flyttas till
arkiv eller på annat sätt görs oåtkomliga.
3.3 Miljö Online har inget ansvar för innehållet i externt länkade artiklar.
4. Ansvarsbegränsningar gällande interna driftsstörningar
4.1 Miljö Onlines webbtjänst är normalt i drift 24 timmar om dagen, sju dagar i
veckan. Vid driftsstörningar förbinder sig Miljö Online att så snart det är
praktiskt och tekniskt möjligt avhjälpa fel som härrör sig till företagets egna
servrar och annan teknisk utrustning. Miljö Online förbinder sig att informera
om omfattande och/eller återkommande interna driftsstörningar, i de fall dessa
kan förutses. Miljö Online är alltid berättigat att stänga tjänsten för
underhållsarbete eller uppgradering.
4.2 Miljö Online förbehåller sig rätten att utföra ändringar i tjänsten vad
gäller driftsrutiner, tekniska specifikationer och system.
5. Kundens åtaganden
5.1 Kunden åtar sig att ej avslöja personliga inloggningsuppgifter för tjänsten
till obehörig samt att tillse att varje dokumentation som innehåller
inloggningsuppgifterna är förvarad på ett säkert sätt som förhindrar obehörigs
åtkomst till dessa. Vid misstanke om att obehörig tagit del av
inloggningsuppgifterna, skall kunden meddela Miljö Online för spärrning av
inloggningsuppgifterna.
5.2 Kunden uppmärksammas på existensen av de copyrightbestämmelser för
artikeltexter som finns beskrivna i upphovsrättslagen (1960:729). Observera att
bestämmelserna gäller innehållet både i externt länkade artiklar och
nyhetssammanfattningar/artiklar publicerade på Miljö Onlines webbplats och i
e-postnyhetsbrev. Bestämmelserna innebär bland annat att texter inte får
kopieras eller mångfaldigas, annat än för enskilt bruk. Miljö Online har inget
som helst ansvar för eventuellt felaktigt utnyttjande av upphovsrättsligt
skyddat material från externa källor. Läs mer om upphovsrätt på Bonus
Presskopia: http://www.b-pk.se/.
5.3 Kunden uppmärksammas på att innehållet i de e-postnyhetsbrev som sänds till kunden endast är för personligt bruk och
att vidarebefordran eller spridning av nyhetsbrev, nyhetstexter eller länkar i dessa, ej
är tillåtet om inte skriftligt medgivande finns. De länkar som medföljer nyhetsbrev
är spårbara och alla former av icke medgiven vidarebefordran eller
spridning kommer att beivras.
5.4 Samtliga e-postadresser för kundens användarkonton måste tillhöra
samma domän, dvs vara identiska till höger om at-symbolen (@).
6. Support
Miljö Online tillhandahåller en supportservice som i en skälig
utsträckning skall bistå kunden när behov eller problem uppstår i samband
med kundens användande av tjänsten. Miljö Onlines supportservice är, om ej
annat meddelats, öppen under helgfria vardagar 09.00-16.00 CET. Kunden kan
kontakta Miljö Online på telefon eller via e-post.
7. Ekonomiska ansvarsbegränsningar
7.1 Miljö Online är befriat från ansvar för direkta och indirekta skador eller
andra olägenheter hänförda till fel i informationen, utebliven leverans eller
försenad leverans av informationen. Miljö Online ansvarar ej för intrång eller
skador som kan åsamkas kunden av obehörig som tagit del av kundens personliga
inloggningsuppgifter.
7.2 Miljö Online kommer endast att ersätta kunden för verifierade och skäliga
kostnader som han ådragit sig som en direkt följd av Miljö Onlines vårdslöshet.
7.3 Oavsett det ovanstående är Miljö Onlines sammanlagda ansvar enligt detta
avtal vid varje tidpunkt begränsat till ett belopp motsvarande ett (1) års
abonnemangsavgift, i enlighet med Miljö Onlines aktuella prislista.
7.4 Miljö Online är ej skyldigt att betala skadestånd och Miljö Online har ej
heller annat ansvar om Miljö Online kan visa att skadeståndsansvaret eller
annat betalningsansvar hänför sig till en omständlighet utanför Miljö Onlines
kontroll som Miljö Online ej skäligen kunnat förutse och vars konsekvenser
Miljö Online ej skäligen kunnat undvika eller övervinna.
7.5 Ett skadeståndsanspråk är ogiltigt om en talan ej framställts i en behörig
domstol inom ett år från det att kunden har blivit medveten om eller borde ha
blivit medveten om omständigheten som stödjer anspråket.
8. Avtalslängd, fakturering och betalningsvillkor
8.1 Avtalet mellan kunden och Miljö Online löper från det datum tjänsten
aktiverats och ett år framåt. Avtalet förlängs automatiskt med ett år i taget
om inte avtalet sägs upp skriftligen (via post eller e-post) senast en (1)
månad innan det löper ut.
8.2 Kunden skall betala abonnemangsavgiften årligen i förskott mot faktura från
Miljö Online. Betalning skall ske inom trettio (30) dagar från
faktureringsdatumet. Miljö Online är berättigat till dröjsmålsränta i enlighet
med svensk rätt och påminnelseavgift om betalningen är försenad.
Abonnemangsavgiften kommer att bestämmas i enlighet med vid varje tillfälle
gällande prislista.
8.3 Kunden kan när som helst öka antalet användarkonton mot avgift i
enlighet med gällande prislista.
9. Förtida uppsägning av avtal
Endera part har rätt att skriftligen säga upp detta avtal med omedelbar verkan
om:
a) den ena parten begår ett väsentligt avtalsbrott och inte vidtar rättelse inom
fjorton dagar från mottagandet av skriftlig reklamation från den andra parten.
b) den andra parten går i konkurs, inleder ackordsförfarande eller
företagsrekonstruktion, går i likvidation eller av andra orsaker kan anses vara
insolvent.
Kunden är ej berättigad till någon återbetalning av abonnemangsavgiften om
kunden säger upp abonnemanget i enligheten med denna punkt.
10. Avstängning
Miljö Online får stänga av kunden från tjänsten om kunden trots en påminnelse ej
gjort en full betalning av tjänsten inom den i avsnitt 8 utsatta tiden eller om
kunden ej fullgör sina åtaganden i enlighet med avsnitt 5 eller annan
bestämmelse i detta avtal.
11. Immateriella rättigheter
Samtliga immateriella rättigheter som hör till och i denna tjänst och de
tekniska lösningarna angående tjänsten förblir Miljö Onlines exklusiva egendom
eller den exklusiva egendomen av rättighetsinnehavaren som företräds av Miljö
Online och får ej användas av kunden i en vidareutsträckning än som
uttryckligen tillåts av Miljö Online.
12. Överlåtelse av avtalet
12.1 Kunden får ej överlåta eller pantsätta sina rättigheter och förpliktelser enligt
detta avtal. Kunden får ej bevilja tillgång till tjänsten eller återförsälja
eller bevilja underlicenser till tjänsten.
12.2 Varje användarkonto är personligt och vid varje tillfälle knuten
till en specifik e-postadress. Kunden äger dock rätt att när som helst
byta användare.
13. Ändring av avtalsbestämmelserna
Ändringar eller tillägg till dessa bestämmelser träder ikraft en månad efter
meddelandet av sådana ändringar och tillägg har sänts till kunden. Miljö Online
är emellertid alltid berättigat att utfärda ändringar och tillägg som
omedelbart träder ikraft om sådana ändringar är nödvändiga med hänsyn till lag,
föreskrift eller beslut av en svensk myndighet. Om kunden inte accepterar sådan
ändring eller tillägg är kunden berättigad att säga upp abonnemanget med
omedelbar verkan. Sådan uppsägning berättigar ej kunden till någon
återbetalning av redan betald abonnemangsavgift. Om kunden ej säger upp
abonnemanget, anses kunden ha accepterat de nya bestämmelserna.
14. Behandling av personuppgifter
Miljö Online är ansvarig enligt Personuppgiftslagen (1998:204) med hänsyn till
de personliga uppgifter som bearbetas vid tillhandahållandet av tjänsten.
Kunden ger härmed sitt medgivande till att Miljö Online bearbetar personliga
uppgifter rörande kunden för att administrera abonnemanget och tillhandahålla
erbjudanden till kunden. Miljö Online kommer inte att sälja eller lämna ut
personuppgifter om våra kunder till företag utanför företaget.
15. Tvister
Varje tvist mellan kunden och Miljö Online med hänsyn till dessa bestämmelser
skall i första hand avgöras genom förhandlingar. Om sådana förhandlingar
misslyckas skall tvisten avgöras av svenska allmänna domstolar.
2005-12-15
|